Winnen met volume of met meerwaarde door beleving?

Over de 2 speelvelden waarop je met je horecabedrijf kunt ondernemen
post image

In Misset Horeca van 18 september stond een interessant artikel over de omzetontwikkeling in de horeca.
Die omzetgroei ziet er weer goed uit: 5,9% groei in het 2e kwartaal ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Toch profiteert niet iedereen van die groei en sommigen lijken ongeacht weer en economisch tij goed te presteren: 20% van de horecabedrijven lijdt structureel verlies, 20% van de ondernemers haalt structureel een goed rendement.

Wat doen succesvolle ondernemers beter?

Het artikel noemt 3 succesfactoren: locatie, concept en de ondernemer zelf. De ondernemer zelf moet veel kunnen: marketing, een goed product leveren, lobbyen bij de gemeente, sturen op cijfers, personeel managen en opleiden en een goed gastheer zijn.

En dat alles in een markt waar de consument schizofreen gedrag vertoont: voor standaard kwaliteit lage prijzen willen betalen en voor unieke beleving extra willen betalen. Het middensegment met weinig onderscheidend vermogen laat de consument links liggen.
Als horecaondernemer kun je het spel dus spelen op 2 borden: op het volumebord of op het meerwaardebord.

Ondernemen op het volumebord

Kleine marges, grote volumes: daar gaat het om als je op het volumebord speelt.

De belangrijkste succesfactoren:

  • Scherp inkopen
  • Processen standaardiseren tot in de puntjes
  • Superefficiënt werken voor een hoge omzetsnelheid
  • Lage, zeer concurrerende prijzen hanteren
  • Marketing gericht op de ‘massa’: grote groepen consumenten met een vrij stabiele, consistente behoefte
  • Locatie selecteren waar veel publiek komt
  • Service en gemak met bijvoorbeeld take away en gratis parkeren

Het wil zeker niet zeggen dat dit alleen fastfood ketens zijn.
Vaak gaat het hier om vrij grote zaken, waar vooraf ook hoge investeringen voor nodig zijn.
Voorbeeld: Happy Italy 

Ondernemen op het meerwaardebord

Heldere keuzes en beleving creëren: dat is het meerwaardebord. Het gaat niet alleen om de kwaliteit van hetgeen op het bord ligt of van een fijne douche (soms gaat het daar zelfs helemaal niet om). Het gaat om het verhaal dat je vertelt, de wereld die je om dat bord of dat bed creëert.

De belangrijkste succesfactoren:

  • Concepting: een overduidelijk unieke, onderscheidende positie innemen in de markt met jouw idee en verhaal
  • Voelsprieten gebruiken: inspelen op actuele trends en continu innoveren
  • Wauw-momenten creëren: de verbeelding en emotie van gasten aanspreken in gastbenadering, design, presentatie en communicatie
  • Hogere prijzen vragen voor unieke aanbod
  • Locatie selecteren waar je flexibel bent en die inspireert
  • Marketing gericht op trendsetters en trendvolgers: consumenten die steeds op zoek zijn naar iets bijzonders. Als ondernemer steek je sterk in op experience, event- en actiemarketing

Dit kan om grote én kleine zaken gaan. De dynamiek van deze aanpak vraagt om een innovatieve, ‘rusteloze’ ondernemer die niet bang is om bepaalde groepen links te laten liggen en voor zijn waarde te gaan staan.

Voorbeeld: Jimmy Woo

Gratis online workshop over succesvol ondernemen met unieke beleving

Ondernemen op het volumebord kan heel interessant zijn. Ik help vooral ondernemers die op het meerwaardebord willen spelen door een unieke beleving te creëren. Heel interessant omdat je je marges stevig kunt verhogen, zonder gigantische investeringen.
Op dinsdag 20 oktober geef ik een gratis online workshop over hoe je dat dan aanpakt. Meld je nu vast aan en noteer in je agenda. Meer informatie volgt binnenkort!

Deel deze pagina
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone