Je zaak verkopen: heb je even?

Wijze lessen van hoteliers Jo en Mariet Kockelkoren
post image

Stel je voor: je hebt met je partner een hotel van 26 kamers. Dat hotel loopt goed, maar je merkt ook dat je eigen enthousiasme afneemt. Het wordt tijd voor je pensioen en meer tijd voor elkaar, voor kinderen en kleinkinderen. Je neemt een makelaar in de arm en je bent vol goede hoop dat er zich snel kandidaten zullen melden.
En dan breekt de crisis uit.

Het overkomt Jo en Mariet Kockelkoren met het charmante hotel Brull in Mechelen. Al na een maand komen mensen kijken, maar zij geven meteen aan: kopen is geen optie, alleen huren.
Dat wijzen Jo en Mariet van de hand, want ze willen echt volledig afstand kunnen nemen van hun bedrijf.
Er dienen zich andere kandidaten aan, in 2 gevallen monden de gesprekken zelfs uit tot een voorlopig koopcontract. En toch gaat het uiteindelijk níet door. Banken en andere investeerders financieren horecaondernemers niet meer zo graag en ook ondernemers zelf zijn voorzichtiger geworden onder invloed van de crisis.

Onzekerheid maakt minder ondernemend

Die tijd van onzekerheid doet de ondernemers, maar ook het bedrijf geen goed. Mariet: “Omdat je steeds denkt: volgend jaar is het bedrijf niet meer van ons, ga je zelf ook niet meer investeren. Mentaal laat je het bedrijf al meer en meer los. Maar als dat moment van verkoop steeds weer opschuift, weet je ook: dit is niet goed. Het is niet goed voor onze gasten, niet voor onze medewerkers en niet voor onszelf.”

Kritisch kijken naar de resultaten

Na een 5 jaar durende zoektocht naar een koper beseffen Jo en Mariet dat nog langer afwachten niet in het belang van het bedrijf is. Ze besluiten zelf weer het bedrijf nieuw leven in te blazen. Er is nieuwe energie nodig en een nieuw plan. Met hulp van hun zoon gaan ze aan de slag. De bezetting van het hotel wordt grondig geanalyseerd.
Op dat moment trekt het hotel vooral veel gasten met de speciale kunst-, muziek- en cultuurarrangementen die ze organiseren.  Mensen komen dus heel gericht voor een bepaald programma en daarbuiten is de bezetting een stuk lager. Een moeilijk besluit volgt: het hotel sluit van zondag tot dinsdag. Op die manier worden enerzijds personeelskosten bespaard en anderzijds is er een duidelijker focus. Dat werpt zijn vruchten af, de resultaten verbeteren aanzienlijk.

Andere scenario’s verkennen

Na een gesprek met een andere makelaar realiseren Jo en Mariet zich ondertussen ook: als we ons bedrijf toch willen overdragen aan een andere partij, zullen we naar andere scenario’s moeten zoeken dan verkoop.
Diverse opties passeren de revue, waarbij er één steeds weer terugkomt. Jo: “Jaarlijks was er contact met de ondernemer die als eerste kandidaat interesse toonde, maar alleen wilde huren. Hij wil niet investeren in de stenen, wel in de exploitatie. We zijn opnieuw met hem in gesprek gegaan. Zijn plannen waren verfrissend en hij had een moderne bedrijfsvoering voor ogen. We wisten dat die nieuwe bezem goed was voor het bedrijf. Wij waren toe aan verandering, maar het bedrijf was dat waarschijnlijk nog eerder.”

Afstand nemen van het bedrijf

Nadat Jo en Mariet het idee van verkopen loslieten en open gingen staan voor een huurconstructie, ging het vrij snel. Mariet:”Al met al heeft het 8 jaar geduurd om tot deze oplossing te komen, een heel proces. Tussen januari en april dit jaar is de overdracht geregeld. Direct daarna zijn we een maand weggegaan, zodat we letterlijk afstand konden nemen. Afstand van de medewerkers met wie je zo lang zo intensief hebt samengewerkt en afstand van de operatie. Dat is heel belangrijk geweest, daardoor konden we het loslaten en een nieuw leven beginnen.”

Tips van Jo en Mariet als je jouw zaak wilt verkopen

  1. Verwacht niet direct resultaat en realiseer je dat het jaren kan duren.
  2. Vergelijk niet met situaties uit het verleden, waarin de markt er heel anders uit zag. Je leeft nu, dus je moet ook dealen met de situatie hier en nu.
  3. Overweeg andere opties dan verkoop en sta open voor constructies die je nog niet eerder hebt overwogen. Jongere ondernemers hebben bijvoorbeeld misschien een ingroeimodel nodig om op je aanbod in te kunnen gaan.
  4. Laat je bedrijf ondertussen niet versloffen en zoek naar manieren om de energie in het ondernemen te behouden.
  5. Laat je goed begeleiden door deskundige mensen. Laat bijvoorbeeld je accountant alles doorrekenen. Goedkoop is duurkoop!
  6. Ga niet op zoek naar een kopie van jezelf, maar naar iemand met nieuwe, verfrissende ideeën.
  7. Als je iemand hebt gevonden: laat die dan ook ondernemen op zijn eigen manier. Neem fysiek en mentaal afstand van je bedrijf, laat los!

 

Heb je ook verkoop- of verhuurplannen? Lees dan ook het interview met horecamakelaar Leon Keppels voor meer tips.

 

Deel deze pagina
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone